Праздники

Седмица 5-я Великого поста. Похвала Пресвятой Богородицы (Суббота Акафиста)

В субботу на 5-й неделе Великого Поста святая Церковь торжественно возглашает молебное пение акафиста Пресвятой Богородице

похвала пресвятой богородице

История праздника берет начало в IX веке, после того, как по молитвам Пресвятой Богородицы столица Византии — г. Константинополь — неоднократно была спасена от нашествия врагов (аваров в 626 году н.э., персов в 677 году н.э., арабов в 727 году н.э..).

Первое чудо избавления Константинополя от врагов по молитвам Пресвятой Богородице датируется 626 годом н.э. Много дней город был осажден со всех сторон. Защитники погибали на крепостных стенах. Силы были неравны. Каждый день, пока длилась осада, жители города собирались в храмах, коленопреклоненно умоляя Господа и Пресвятую Богородицу спасти их от неминуемой гибели. В ту самую ночь, когда враги двинулись на приступ, Константинопольский Патриарх Сергий поднялся на стены городских укреплений с иконой Пресвятой Богородицы в руках, умоляя Господа защитить столицу от захватчиков. По Божьему произволению на море поднялась страшная буря, и все корабли нападавших утонули.  Узнав о великом чуде, люди соборно вознесли во Влахернском храме г. Константинополя благодарственное моление Пресвятой Богородице и пели гимн, ставший позже частью акафиста Царице Небесной.

Полный же текст акафиста был также впервые прочтён во Влахернском храме — после избавления столицы Византии  от осаждавшего его флота русов в 860 году. За несколько часов до вторжения неприятеля в город, когда поражение казалось неизбежным, все его жители, возглавляемые патриархом Фотием, несшим в руках чудотворную икону Пресвятой Богородицы, и императором Михаилом,  вышли на общегородской крестный ход. По окончании крестного хода патриарх Фотий опустил в воды пролива Босфор, где уже стояли на рейде вражеские корабли, ризу Пресвятой Богородицы, хранившуюся во Влахернском храме, и, как повествует летопись, «море закипело, вражеские корабли потонули, и неприятель отступил от города».

С тех пор праздник Похвалы Пресвятой Богородицы с чтением акафиста совершался во  Влахернском храме г. Константинополя ежегодно.

Позднее акафист «Похвала Пресвятой Богородице» был внесён в уставы монастырей Саввы Студийского и в церковные богослужебные книги, став, таким образом, общим для всей Православной Церкви. Канон к празднику в IX веке написал Иосиф Студит.

Великий акафист — Похвала Пресвятой Богородицы — состоит из 24 гимнов или песней: 12 кондаков и 12 икосов, расположенных в соответствии с 24 буквами греческого алфавита. Каждый кондак оканчивается псаломским «Аллилуйя», каждый икос — приветствием архангела «Радуйся…». «Похвала» входит в состав богослужения субботы пятой недели Великого поста и поётся на утрене накануне, в пятницу вечером.

Молитвы Пресвятой Богородице

Царице моя преблагая, надеждо моя Богородице, приятелище сирых и странных предстательнице, скорбящих радосте, обидимых покровительнице! Зриши мою беду, зриши мою скорбь, помози ми, яко немощну, окорми мя, яко странна. Обиду мою веси, разреши ту, яко волиши: яко не имам иныя помощи, разве Тебе, ни иныя предстательницы, ни благия утешительницы, токмо Тебе, о Богомати, яко да сохраниши мя и покрыеши во веки веков. Аминь.

* * *

К кому возопию, Владычице? К кому прибегну в горести моей, аще не к Тебе, Царице Небесная? Кто плач мой и воздыхание мое приимет, аще не Ты, Пренепорочная, надеждо христиан и прибежище нам грешным? Кто паче Тебе в напастех защитит? Услыши убо стенание мое и приклони ухо Твое ко мне, Владычице Мати Бога моего, и не презри мене, требующаго Твоея помощи, и не отрини мене грешнаго. Вразуми и научи мя, Царице Небесная; не отступи от мене, раба Твоего, Владычице, за роптание мое, но буди мне Мати и заступница. Вручаю себе милостивому покрову Твоему: приведи мя грешнаго к тихой и безмятежней жизни, да плачуся о гресех моих. К кому бо прибегну повинный аз, аще не к Тебе, упованию и прибежищу грешных, надеждою на неизреченную милость Твою и щедроты Твоя окриляемь? О, Владычице Царице Небесная! Ты мне упование и прибежище, покров и заступление и помощь. Царице моя преблагая и скорая заступнице! Покрый Твоим ходатайством моя прегрешения, защити мене от враг видимых и невидимых; умягчи сердца злых человек, возстающих на мя. О, Мати Господа моего Творца! Ты еси корень девства и неувядаемый цвет чистоты. О, Богородительнице! Ты подаждь ми помощь, немощствующему плотскими страстьми и болезнующему сердцем, едино бо Твое и с Тобою Твоего Сына и Бога нашего имам заступление; и Твоим пречудным заступлением да избавлюся от всякия беды и напасти, о пренепорочная и преславная Божия Мати Марие. Темже со упованием глаголю и вопию: радуйся, благодатная, радуйся, обрадованная; радуйся, преблагословенная, Господь с Тобою.

* * *

О, Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всех Ангел и Архангел и всея твари честнейши, Помощнице еси обидимых, ненадеющихся надеяние, убогих Заступнице, печальных утешение, алчущих Кормительнице, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление. О, Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице Владычице, милостию Твоею спаси и помилуй святейшия патриархи православныя, преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы и весь священнический и иноческий чин, и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити; и умоли, Госпоже, из Тебе без семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше на невидимыя и видимыя враги наша. О, Всемилостивая Госпоже Владычице Богородице! Воздвигни нас из глубины греховныя и избави нас от глада, губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, и от напрасныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносные язвы, и от всякаго зла. Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, всем православным христианом, и просвети им ум и очи сердечныя, еже ко спасению; и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего, яко держава Его благословена и препрославлена, со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Тропарь Субботы Акафиста глас 8

Повеле́нное та́йно прие́м в ра́зуме,/ в кро́ве Ио́сифове тща́нием предста́ Безпло́тный, глаго́ля Неискусобра́чней:/ приклони́вый схожде́нием Небеса́ вмеща́ется неизме́нно весь в Тя,/ Его́же и ви́дя в ложесна́х Твои́х прие́мша ра́бий зрак,/ ужаса́юся зва́ти Тебе́:// ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная. Перевод: Повеление таинственное постигнув разумом, под кровом Иосифа поспешно предстал бесплотный, возглашая Не Знавшей брака: «Склонивший Своим сошествием небеса, не изменяясь, весь вмещается в Тебя. И видя Его в Твоих недрах принявшим образ раба, я в изумлении взываю Тебе: Радуйся, Невеста, брака не познавшая!»

Кондак Субботы Акафиста глас 8

Взбра́нной Воево́де победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице; но я́ко и́мущая держа́ву непобеди́мую, от вся́ких нас бед свобо́ди, да зове́м Ти: ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная. Перевод: Обороняющей нас Военачальнице за избавление от страшных бед учреждаем Тебе торжества победы благодарственные мы, рабы Твои, Богородица! Но Ты, как имеющая власть необоримую, от всяческих опасностей нас освободи, да взываем к Тебе: «Радуйся, Невеста, брака не познавшая!»